Gaetano Donizettin 1840 ensi-iltansa saanut Rykmentin tytär on tyylipuhdasta koomista oopperaa. Donizetti sävelsi sen kymmenisen vuotta ennen kuin operetti tyylilajina syntyi. Rykmentin tytär sopii mainiosti operetin esikuvaksi, niin hilpeää ja purevaa sen huumori on – ja samalla äärimmäisen kaunista musiikkia. Meiltä on ehkä jäänyt huomaamatta, kuinka merkittävä ooppera Rykmentin...
Blogi
Boheemielämää Pariisin Essolla
Giacomo Puccinin musiikki on niin kertakaikkisen upeaa. La Bohémessa esille nousee vielä se, että ooppera on musiikillisesti tehty sangen yksinkertaisista aineksista, jotka toistuva hieman muunneltuina pitkin koko oopperaa. Puccini joutui itsekin uransa alkuaikoina kokemaan, millaista on nälkätaiteilijan elämä. Vasta hänen kolmas oopperansa Manon Lescaut, joka sai ensi-iltansa Torinossa helmikuussa...
Jää muistuttaa elämän arvaamattomuudesta
Kun kuulin, että Jaakko Kuusisto säveltää Ulla-Lena Lundbergin romaanista Is (Jää) uuden suomalaisen oopperan, ajattelin heti, kuinka tärkeää on, että Kuusisto vietti perheineen lähes vuoden Utössä, johon hän veneilijänä oli ehtinyt ihastua. Muistan myös hienon kamarikonsertin Utön kirkossa. Soittajaporukkaa johti Jaakko Kuusisto. Jää on Kansallisoopperan tilausteos. Jää ei romaanina...
Majapaikoista ja välttämättömistä tarvikkeista
Interrail-matkaaja joutuu väkisinkin miettimään, miten majoittuu eri kohteissa. Yöjunia emme käyttäneet lainkaan, sillä tämän ikäiset ihmiset eivät oikein pärjää huonoilla yöunilla. Makuuvaunuliput ovat kalliita, aivan verrannollisia hotellien hintoihin, jopa kalliimpia. Kun paukut on pantu nopeisiin junayhteyksiin, yöjunasysteemi ei ole vastaavasti kehittynyt. Meillä on yksi traumaattinen kokemus yöjunasta välillä Nizza...
Espanjan hitaat junat
Päätimme pitää pienen tauon matkaraportoinnissa – ja kerätä hieman kokemusta siitä, millaista on hitailla junilla matkustaminen Espanjassa. Se on hidasta, etäisyydet ovat pitkät ja raideosuuksilla tuntuu olevan melko paljon nopeusrajoituksia. Ensimmäinen hidas matkamme oli Madridista Meridaan. Merida on noin 50 000 asukkaan kaupunki ja Extremaduran alueen pääkaupunki Lounais-Espanjassa. Sen...
Zarzuela ammentaa operettiperinteestä
Zarzuela on oopperan espanjalainen muoto. Se jaetaan yleensä kahteen jaksoon, barokksizarzuelaan ja romanttiseen zarzuelaan. Romanttinen zarzuela ajoittuu vuosien 1850-1950 välille. Sevillassa minulla oli mahdollisuus kokea elämäni ensimmäinen zarzuela, Pablo Sorozábalin (1897-1988) La Tabernera del Puerto. Sen kasntaesitys oli 1936 Barcelonassa. Sorozábal on yksi viimeisimmistä zarzuelasäveltäjistä, sillä sävellysperinne sammui 1950-luvulla....
Matalalentoa Barcelonasta Madridiin
Espanjan ensimmäinen supernopea junayhteys (nopeus yli 300lm/h) avattiin Madridin ja Sevillan välille 1992, kun Sevillassa oli maailmannäyttely. Kyseessä on jättimäinen investointiohjelma, joka jatkuu edelleen. Espanja rakentaa käytännössä toista rataverkkoa, sillä supernopeat AVE-junat käyttävät eurooppalaista raideleveyttä, 1435 mm, jotta liikennöinti Espanjan ja muun Euroopan välillä on mahdollista. Se toimiikin jo...
Hyvin tehty Carmen on lumoava
Sen jälkeen, kun Carmen sai ensi-esityksensä Pariisissa 1875, se on ollut maailman esitetyin ooppera. Eikä sen asemaa tunnu uhkaavan mikään, vaikka suosiolla on myös kääntöpuolensa. Carmenista joutuu usein näkemään surkeasti tehtyjä versioita. Metropolitanin huippulaulajien versio muistuttaa, kuinka huumaavaa musiikkia Bizet sävelsikään. Carmen on niin tuttu tarina, että sitä ei...
Paikallisjunilla yli Pyreneiden
Saavuimme Toulouseen. Kaupunki on sangen viehättävä. Sen historia ulottuu Rooman aikaan. Se oli myös Visigoottien pääpaikka 300 luvulta lähtien, kunnes 700 luvulla maurit valtasivat sen. Nykyisin Toulouse on mm. Ranskan ilmailuteollisuuden keskus ja merkittävä yliopistokaupunki. Yliopiston läsnäolo näkyykin siinä, että kaduilla kulkee paljon nuoria ihmisiä. Kaupunki ei selvästikään elä...
Pikavauhtia Ranskassa
Nopeat junat ovat muuttaneet kulkuyhteydet Euroopassa. Kun joskus 1990-luvun alussa haastattelin Pariisissa maailman rautatiejärjestön pääsihteeriä (hänestä käytettiin yleisesti vain nimitystä mr. Railway ja hänen toimistostaan näkyi Eiffel-torni) hän totesi, että II maailmansodan jälkeen, kun Eurooppaa jälleenrakennettiin, olisi ollut teknisesti mahdollista rakentaa supernopeat junaradat. Sodan jälkeen ei vaan vielä ymmärretty,...