Interrail-matkaaja joutuu väkisinkin miettimään, miten majoittuu eri kohteissa. Yöjunia emme käyttäneet lainkaan, sillä tämän ikäiset ihmiset eivät oikein pärjää huonoilla yöunilla. Makuuvaunuliput ovat kalliita, aivan verrannollisia hotellien hintoihin, jopa kalliimpia. Kun paukut on pantu nopeisiin junayhteyksiin, yöjunasysteemi ei ole vastaavasti kehittynyt. Meillä on yksi traumaattinen kokemus yöjunasta välillä Nizza Pariisi menneiltä vuosilta.
Siis junamatkat päivisin, mieluimmin aloittaen aamulla ja yöt majoitusliikkeissä.
Olimme päättäneet, että etsimme majoitusta, jonka hinta on alle 80€ yöltä. Se onnistui hyvin, usein hinta oli jopa alle 50€, sillä olimme liikkeellä hiljaiseen aikaan. Testasimme airbandb:tä, mutta yhden yön majoituksissa hotellit vetivät pitemmän korren. Majapaikkojen etsimisessä Trivago osoittautui parhaimmaksi.
Pyrimme löytämään majapaikan kävelymatkan päästä asemalta.
Ensimmäinen yöpyminen oli Karlsruhessa, jossa oli edullinen b&b-hostel. Etukäteen emme tienneet, että kolmella huoneella on yhteinen wc-kylpyhuone, johon tietysti yöllä (tämän ikäisen vaivoja) meneminen oli hieman hankalaa. Huone oli todella kylmä, eikä lämpöä saanut lisää. Palvelu oli välitöntä ja lämmintä, mutta majapaikka oli suunnattu selvästi meitä nuoremmille. Tarjolla olisi ollut nimen mukaan myös aamiaista, mutta junamme lähti niin aikaisin, että päätimme ostaa asemalta sämpylät ja kahvit.
Seuraava majapaikka oli edullinen hotelli Pariisissa lähellä Gare Nordia ja Gare Sudia. Nehän ovat lähes vierekkäin. Tämä hotel Europa oli sangen vaatimaton. Koska Pariisissa oli kylmä ja satoi räntää, myös tämän hotellin huone oli kylmä, niin kylmä, että edes suihkun ottaminen ei tuntunut hyvältä idealta.
Toulousessa majapaikkanamme oli budjettihotelli Ibis, joka oli hieman sivussa keskustasta ja nimensä mukaisesti budjettihotelli, jonka huoneessa ei ollut mitään viihdyttävää, mutta nyt sentään lämpö oli kohdillaan.
Valitsemamme yöpaikkapolitiikka ei vaikuttanut onnistuneelta, mutta päätimme olla sinnikkäitä.
Barcelonassa meitä onnisti. Hotel Transit oli parin kolmen sadan metrin päässä asemalta ja todella siisti. Huone oli toki pieni, mutta kaikin puolin hyvä. Kylpyhuone oli ihan mainio. Nukuimme hyvät yöunet. Läheltä löytyi myös ravintola, jossa söimme mainiota ruoka ja pullon viiniä. Hinta noin 50€. Olimme erittäin tyytyväisiä.
Madridissa olimmekin sitten jo kaksi yötä. Hostelimme oli lähellä asemaa ja huone oli ihan ok. Palvelu oli erittäin ystävällistä.
Näiden halpojen hotellien yksi yhteinen piirre tuntuu kuitenkin olevan huono äänieristys. Säälin naapurihuoneiden asukkaita, sillä minulla on taipumusta kuorsaamiseen.
Vaimo sen joutuu kestämään, mutta viattomat ihmisparat naapurihuoneissa!
Meridassa hotellimme oli erittäin siisti ja aika äskettäin remontoitu La Flor de Al-Andalus. Hinta-laatusuhde oli erinomainen.
Sevillassa vietimme kokonaisen viikon, lastemme kanssa. Olimme varanneet tyttären netistä löytämän airbandb-huoneiston. Se oli erinomainen, siisti ja tilava. Huoneistoa vuokraavat Hans ja Joachim olivat todella ystävällisiä. He jopa tilasivat tyttärelle taksin, kun hänen piti lähteä varhain aamulla lentokentälle.
Granadassa olimme kolme yötä. Hotel Catalonia oli hintaansa nähden suorastaan loistava. Huone oli tilava ja siisti, kylpyhuone melkein ylellinen. Matkan ehdottomasti paras majoitus.
Cádizista löysimme pienen huoneiston aivan meren rannalta. Siitä saattoi käydä uimassa Atlanttin aalloissa aamutakki päällä. Asunto sinällään oli perin vaatimaton. Siitä olisi helposti saanut viihtyisämmän, jos olohuonetta olisi kalustettu niin, että siellä olisi ollut kahdelle istumapaikka. Nyt siellä oli vain pieni ruokapöytä ja pieni kahden istuttava sohva, jonka yksi ihminen täytti. Makuuhuoneen sänky oli sen verran kapea, että päätimme suosiolla nukkua eri huoneissa. Aika tyypilliseen espanjalaiseen tapaan vessanpönttöön ei saanut heittää papereita vaan ne laitettiin vieressä olevaan kannelliseen roska-astiaan. Tapaan tottui yllättävän nopeasti.
Se on tapa, jolla vessapaperia säästyy merkittävästi.
Kokonaisarviona sanoisin, että halpa yöpyminen on ihan käypä vaihtoehto ainakin hiljaisina aikoina. Sitä paitsi, jos hintarajan asettaa esimerkiksi 100 euroon yöltä, myös silloin riski heikkotasoisesta majoituksesta on olemassa.
Muutama sana välttämättömistä tarvikkeista.
Matkan suunnittelun kannalta välttämätön työkalu on Junaratakartasto, joka löytyy kirjakaupasta. Sitä tarvitaan ennakkosuunnitteluun sekä apuvälineeksi interrailappia käytettäessä. Appi on myös välttämätön. Sieltä löytyvät aikataulut. Etenkin Espanjan osalta tosin aikataulutiedot olivat yllättävän puutteelliset.
Periaatteessa paikkavarauksia voi tehdä verkossa. Me onnistuimme siinä Saksassa, mutta Ranskassa ja Espanjassa emme. Hyvä juttu on kuitenkin se, että asemilta voi ostaa paikkalippuja mille tahansa reitille.
Uusi säännös, että puhelut ja data ovat saman hintaisia kaikkialla EU:n alueella on loistava, sillä puhelimesta on paljon iloa ja hyötyä. Se on tärkeä opastaja, jonka karttasovellusta vieraissa kaupungeissa tarvitaan. Verkosta löytyy myös paljon tarpeellista informaatiota.
Meillä oli mukana myös wifi-mokkula, jota muutenkin käytämme. Osassa hotelleista wifi on todella hidas. Espanjan hitaissa junissa wifiä ei ole ensinkään, joten mokkula oli tarpeellinen, kun oli tarve päästä verkkoon. Tosin gsm-verkko toimi kaikkialla moitteettomasti ja kun hinta on nyt sama kuin kotimaassa, erillistä omaa wifi-mokkulaa ei ihan välttämättä tarvitse.
Laturi, jonka voi laittaa pistorasiaan on välttämätön. Myös hitaista junista löytyy pistorasia, josta saa virtaa.
Meillä oli mukana myös pistorasiaan pistettävä yövalo, joka osoittautui useampaan kertaan todella hyväksi. Usein se oli kylpyhuoneessa, ettei yöllä tarvitse sytyttää valoja. Pimeänäkö säilyy, kun kirkas valo ei sokaise silmiä.
Linkkari on välttämättömyys, sillä aina on jotakin, mitä pitää avata, leikata. Sillä aukeavat viinipullojen korkkikorkit, leikautuvat vihannekset, hedelmät ja juustot, aukeavat kruunukorkit, leikkautuvat kynnet. Sitä ei mikään korvaa. Minulla linkkari kulkee aina laukussa mukana, vaikka kotioloissa tarvitsen sitä hyvin harvoin. Interraililla se oli käytössä päivittäin.
Huivi osoittautui käytännölliseksi, sillä etenkin aamuisin junissa oli aika viileää. Kätevä apu pieneen viluun.