Perillä junassa

Päätettiin lähteä poikaa katsomaan. Sevillaan siis.

Ystäväpariskunnan kanssa oli sovittu yhteisestä messu- ja oopperamatkasta Berliiniin. Onhan se aika kaukana Sevillasta, mutta sopiva paikka aloittaa matkanteko.

Berliinin päärautatieasema on suuri ja selkeä. Oikea laituri löytyy helposti. Meidän vaunu tulee siihen kohtaan, B:n ja C:n väliin, kuten junan vaunukartta on kertonut.

Ekaluokan hytti on hiljainen ja viihtyisä, alamme syödä Saksan maisemaa kilometri kilometriltä. Pian Berliinin jälkeen avautuvat suuret tasaiset aukeat, joita pienehköt lehtimetsät laikuttavat. Näillä aukeilla tuulee. Yhden tuulipuiston kohdalla ehdin laskea yli 60 tuulimyllyä. Meidänkin perheen sähkö saattaa tulla täältä, sillä tiedämme, että sähkömme on eurooppalaista tuulisähköä.

Edessä on 22 päivää junissa Euroopassa.

Edessä on 22 päivää junissa Euroopassa. Olemme päättäneet, että Espanjaan mennään pikavauhtia. Eka yö Karlsruhessa, koska se sattuu olemaan matkan varrella. Berliinistä ICE-juna ajaa sinne kuusi tuntia.

Toinen yö Pariisissa, koska Ranskassa kaikki nopeat junareitit tuntuvat kulkevan Pariisin kautta. Pariisin suhteen tuli myös onnenkantamoinen. Juuri sinä iltana, jonka olemme Pariisissa, Bastiljin oopperassa on ensi-illassa Dvosakin Rusalka. Sen johtaa Susanna Mälkki ja keskeisissä rooleissa ovat Karita Mattila ja Camilla Nylund. Onneksemme lippuja oli vielä saatavilla.

Pariisista sitten Tulouseen. Tulousesta pitäisi mennä paikallisjuna Pyreneitten läpi Barceloonaan ja sitten pyöritäänkin Espanjassa loppuaika.

Karlsruhen asemalla kiiruhdimme ostamaan paikkalippuja Ranskaan. Yllätys oli melkoinen, Jouduimme pulittamaan 100 euroa lisämaksua siitä, että kahtena seuraavana päivänä menemme Ranskan läpi TGV-junilla. Saksassa yhden hengen paikka ICE-junaan maksaa 5,90 euroa matkan pituudesta ja vaihtojen määrästä riippumatta.

Että tällainen retkí on päässyt alulle.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *