Matalalentoa Barcelonasta Madridiin

Espanjan ensimmäinen supernopea junayhteys (nopeus yli 300lm/h) avattiin Madridin ja Sevillan välille 1992, kun Sevillassa oli maailmannäyttely.

Kyseessä on jättimäinen investointiohjelma, joka jatkuu edelleen. Espanja rakentaa käytännössä toista rataverkkoa, sillä supernopeat AVE-junat käyttävät eurooppalaista raideleveyttä, 1435 mm, jotta liikennöinti Espanjan ja muun Euroopan välillä on mahdollista. Se toimiikin jo täyttä päätä, kun nopeita vuoroja ajetaan Narbonnen kautta Eurooppaan ja päinvastoin.

Tähän mennessä Espanjaan on rakennettu yli 3000 kilometriä nopeita ratayhteyksiä sekä niiden vaatimat uudet asemat ja terminaalit. Vuoden 1992 jälkeen on hankittu useita kymmeniä supernopeita junia.

Samaan aikaan Espanjassa on käytössä myös vanha rataverkko, jonka leveys on 1674 milliä. Sillä liikennöivät paikallisjunat ja perinteiset pitkän matkan junat. Sanomattakin on selvää, että kun rakennetaan valtavan kallista kokonaan uutta junaverkkoa, vanhan kehittäminen jää sivurooliin. Interrailaajan kannalta vanhalla verkolla on kuitenkin tärkeä merkitys, sillä supernopeat junat liikennöivät vain suurimpien keskusten välillä.

Supernopea juna kulkee Barcelonasta Madridiin alle kolmessa tunnissa.

Eroa kuvaa hyvin se, että Barcelonan ja Madridin väli supernopealla junalla kestää vain vajaat kolme tuntia, kun sen taittamiseen vanhalla kalustolla kuluu yhdeksän tuntia.

Supernopeiden junien osalta Espanjassa on matkittu lentoliikennettä, kilpaileehan nopea juna juuri lentokoneen kanssa. Mukana on myös lentämiseen liittyviä ikäviä piirteitä, kuten turvatarkastus. Se on ymmärrettävää, sillä 2014 Espanjan rautateille tehtiin terrori-isku.

Asemalla tehdään huolellinen turvatarkastus samalla lailla kuin lentokentillä. Tosin aivan yhtä pikkutarkkoja ei olla, sillä tuikitärkeä interrailaajan apuväline, linkkari, pääsi helposti läpi tarkastuksesta. Turvatarkastukset koskevat vain nopeita junia, tavalliseen pikajunaan astellaan ilman tarkastuksia.

Ykkösluokan hintaan kuuluu aamiainen.

Ykkösluokka, espanjaksi preferente, on erittäin viihtyisä. Yhdesätä paikasta joutui toki pulittamaan lisähintaa Barcelonan ja Madridin välillä 23,50€, mutta hinnan vastineeksi junassa tarjoiltiin aamiainen, joka käsitti myös lämpimän munakkaan ja lasillisen kuohuviiniä. Se tarjoiltiin täsmälleen samalla lailla, joka on tuttua lentokoneista. Ranskassa pakollisella lisähinnalla ei saa muuta kuin istumapaikan.

Juna kiitää Barcelonan ja Madridin välillä kuivassa ja karussa maisemassa, jota aika ajoin virkistävät oliivi- ja viinitarhat. Juna pysähtyy vain yhdelle välipysäkille Zaragozassa, joka sijaitsee suurinpiirtein puolimatkassa. Siellä supernopeille junille on rakennettu upea terminaali. Näitä junia ei odoteta ulkosalla.

Supernopeat junat eivät siis ole paras mahdollinen tapa tutustua maahan, mutta paikasta toiseen siirtymisen kannalta ne ovat merkittävä parannus. En löytänyt tietoa siitä, kuinka supernopeat junat ovat vaikuttaneet Espanjan tai Ranskan ja muun Euroopan sisäiseen lentoliikenteeseen, mitta yhtä kaikki ne ovat varteenotettava vaihtoehto, joiden merkitys ja suosio kasvavat myös lisääntyvän ympäristötietoisuuden myötä. Tosin lentoliikenne on omalla hinnoittelullaan pystynyt vastaamaan lisääntyneeseen kilpailuun. Yksittäiset junamatkat ovat halpoihin lentohintoihin nähden kalliita.

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *