Antti Auvisen ooppera Autuus kertoo Kangaslammilla 1881 tapahtuneesta velisurmasta. Minulla on tähän oopperaan poikkeuksellinen suhde, sillä sen tapahtumat sijoittuvat Kangaslammin pappilaan, joka oli nuoruusvuosinani perheemme koti. Asuin kuusi vuotta siinä huoneessa, jossa surma tapahtui. Olin etäisesti tietoinen tapahtumasta, mutta viisas äitini ei antanut kertoa tarinaa. Hän ei halunnut, että...
Blogi
Camilla Nylund loistaa Toscana
Camilla Nylund loistaa Toscana Katselin, että olen edellisen kerran kirjoittanut oopperasta helmikuussa 2020, siis yli puolitoista vuotta sitten. Kyllähän tässä on eletty ja toimeen tultu, mutta jotakin elämästä on puuttunut – ooppera. Vierailimme Wienissä syyskuussa Wienissä. Saimme Wienin Staadoperaan liput La Traviataan. Pääroolin lauloi upea eteläafrikkalaissopraano Pretty Yende, jota...
Carmen ei päästä pauloistaan
Aivan ensiksi on sanottava, että Tampereen Carmen on erinomaisesti tehty ooppera. Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta Carmenin kohdalla se ei ole sitä. Carmen on ollut ensiesityksestään 1875 lähtien maailman eniten esitetty ooppera. Sen asemaa eivät ole pystyneet muut horjuttamaan, vaikka Verdin La Traviata, Puccinin La Bohéme ja Tosca pystyvätkin...
Ariadne auf Naxos pilkkaa tekotaiteellisuutta
Richard Straussin (1864-1949) tuotanto kuuluu oopperakirjallisuuden ylistetyimpiin. Pari vuotta sitten Helsingissä esitettiin Esa-Pekka Salosen johdolla huikea Elektra, Ruusuritari on käynyt ohjelmistossa useampaankin kertaan, mutta Ariedna auf Naxos on nähty Kansallisoopperassa edellisen kerran 1980-luvulla. Tosin Opera Box esitti sen Aleksanterin teatterissa toissa vuonna. Strauss ja libretisti Hugo von Hofmannsthal tekivät...
Mielipuolista maailmaa ei voi kuvata harmonisella musiikilla
New Yorkin Metropolitan Oopperan Wozzeck on erinomainen kuvaus siitä, millaisena maailma nähtiin I maailmansodan jälkeen. Alban Bergin dodekafoninen musiikkikin oli vastaus siihen sekasortoon ja hulluuteen, jota ei voinut kuvata tonaalisella, harmonioihin perustuvalla musiikilla. Wozzeckista nähtiin viime talvena myös Kansallisteatterissa erittäin hieno versio, jonka oli ohjannut sir David McVicar. Metropotitanin...
Reininkulta luotaa pahuuden pohjamutia
Kansallisoopperan suurponnistus Richard Wagnerin Nibelungin sormus, tuttavallisemmin Ring, on saanut tulikasteensa, kun syyskauden avauksena on tetralogian ensimmäinen ooppera Reininkulta. Kuluvan kauden kevään päättää Valkyyria. Ensi vuonna ohjelmassa ovat Siegfried ja Jumalten tuho. Kokonaan uuden Ring-produktion tuottaminen on iso urakka. Kokonaisuuden suunnittelu ja toteutus kestää vuosikausia, mutta on sitten myös...
Fabianon tenori soi herkkää lujuutta
Turun musiikkijuhlilla on todella hieno maine maailman parhaiden laulajien tuomisessa konsertoimaan Turkuun. Nyt tämä lista sai jatkoa tenori Michael Fabianosta. Alun perin tänä kesänä Turkuun oli tulossa sopraano Nadine Sierra, joka kuitenkin perui tulonsa jo hyvissä ajoin. Paikkaajaksi saatiin, ei enempää eikä vähempää, kuin yhdysvaltalainen Michael Fabiano, yksi tämän...
Lepakko pistää nauruhermot koville
Savonlinnan oopperajuhlien toinen vierailuesitys, Wienin Volksoperan Richard Strauss II säveltämä Lepakko on täysosuma. Maailman johtavaksi operettitaloksi tituleerattu Volksopera näyttää, millainen hyvin tehty operetti on. Se on musiikillisesti täysipainoinen, mutta puhuttuja vuorosanoja hyödyntävä komedia, jossa laulajat tekevät niin tarkkaa ja ammattitaitoista näyttelijätyötä, että katsoja saa rahoilleen kaksinkertaisen vastineen: upeaa musiikkia...
La Scala toi harvinaista Verdiä Olavinlinnaan
Maanantaina koettiin yksi Savonlinnan Oopperajuhlien suuri tähtihetki, kun lavalle nousi legendaarinen Teatro alla Scala Milanosta. Se on komea sulka tähän kesään kautensa päättävän taiteellisen johtajan Jorma Silvastin jo ennestäänkin monin sulin koristeltuun hattuun. La Scala toi Olavinlinnaan Giuseppe Verdin harvoin esitetyn Rosvot-oopperan, joka tyylillisesti edustaa italialaista bel canto -oopperaa....
Sevillan parturi ei sekoa, se vain näyttää siltä
Gioachino Rossini (1792-1868) oli oman aikansa tunnetuin säveltäjä, josta tuli superjulkkis, jonka fanituotteita, vaikkapa hiustupsuja myytiin ihailijoille. Rossini ehti säveltää ikävuosien 18 ja 37 välillä noin 40 oopperaa. Rossinin kestävimmäksi oopperaksi on osoittautunut hänen 23-vuotiaana 1816 säveltämänsä Sevillan parturi. Siitä tuli jo omana aikanaan supersuosittu ja sen myötä Rossinista...